C C C C A+ A A- X

Административен съд – Пловдив отхвърли исковите претенции, предявени от Димитър П., да бъде осъдено Министерство на околната среда и водите, Състав на Административен съд – Пловдив отхвърли исковите претенции, предявени от Димитър П., да бъде осъдено Министерство на околната среда и водите, като последица от нищожна заповед на министъра на околната среда и водите, в частта ѝ по точка 2, по силата на която е определен броят и е утвърдено местоположение на действащите две автоматични измервателни станции за мониторинг на качеството на атмосферния въздух за град Пловдив.

Дата на публикуване 30 октомври 2025 Последна редакция 30 октомври 2025 Новини Отпечатай

Състав на Административен съд – Пловдив отхвърли исковите претенции, предявени от Димитър П., да бъде осъдено Министерство на околната среда и водите, да му заплати сумата от 10000,00 лв., представляваща обезщетение за претърпени от него неимуществени вреди в периода от м. март 2024 г. до 22.05.2024 г., като последица от нищожна Заповед № РД-489 от 26.06.2019 г. на министъра на околната среда и водите, в частта ѝ по точка 2, по силата на която е определен броят и е утвърдено местоположение на действащите две автоматични измервателни станции за мониторинг на качеството на атмосферния въздух за град Пловдив, изразяващи се в негативни психически преживявания, подробно описани в мотивната част на съдебното решение, както и обезщетение за забавено плащане на посочената сума, в размер на законната лихва считано от 26.06.2019 г. до окончателното ѝ изплащане. Съдията-докладчик приема, че описаните от ищеца факти в исковата молба, съотнесени към относимите материални правила за поведение, не позволяват да се направи ясен и несъмнен извод, че Заповед № РД-489 от 26.06.2019 г. на министъра на околната среда и водите е постановена в такова противоречие с материалния закон, което да обоснове извод за нейната нищожност. В случая, съдът посочва, че освен общото твърдение в исковата молба, не са заявени и не е установено по делото, наличие на конкретно допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да имат за последица нищожността на процесния административен акт. Спазена е и целта, която закона преследва с издаването на заповеди от категорията на процесната такава. В съдебния акт се отбелязва още, че при спазване на посочените изисквания на двете Директиви/ Директива 2008/50/ЕО и Директива 2004/107/ЕО /, ЗЧАВ и Наредбите, решението на кое точно място да бъдат разположени автоматичните измервателни станции е въпрос на преценка на административния орган за конкретна целесъобразност на управленското решение. Дали тази преценка е удачна и се възприема от част от местната общност или пък, според друга част от общността тя не е удачна, е въпрос, който не повлиява материалната законосъобразност на административния акт.  Крайният извод, до който съдията-докладчик достига е, че исковата претенция е недоказана, поради липсата на нищожен административен акт като последица от който, ищецът да е претърпял заявените от него неимуществени вреди.

Решението, по адм.дело № 849/2025 г.,  подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация