Административен съд - Пловдив отхвърли жалбата на община Пловдив срещу решение на ръководителя на УО на ОППР-2007-2013 по договор с изпълнител "Индра системас С.А.-КЛОН" КЧТ свързан със Системата за управление на градския транспорт
Днес, състав на Административен съд – Пловдив се произнесе с решение, с което отхвърля жалбата на община Пловдив, представлявана от кмета срещу Решение № РД-02-36-1071/21.09.2021 г. на заместник–министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ /ОПРР/ 2007-2013 /ОПРР/ за приключване на сигнал с рег. № 1862 регистриран в Регистъра на сигнали и нередности по Оперативна програма „Регионално развитие" /ОПРР/ 2007-2013 в Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" към МРРБ, във връзка с установени нарушения, отнасящи се до липсата на добро финансово управление и компрометиране целите на проекта по отношение на дейност 4 „Внедряване и експлоатация на Системата за управление на градския транспорт (СУГТ) - подкомпонент „Електронно таксуване“ и подкомпонент „Информация за пътуване и управление на автопарка“, по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/ № BG161PO001/1.5-03/2011/001 от 02.07.2012 г. с предмет “Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив”, финансиран по ОПРР 2007-2013, с бенефициента – Община Пловдив, с което е определена финансова корекция в размер на 893 131,31 лева представляваща 5% от стойността на реално верифицирани разходи по договор № BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ в изпълнение на ДБФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 с предмет „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“, финансиран по ОПРР 2007-2013.
В мотивите си съдът посочва, че Ръководителят на УО на ОПРР- 2007-2013, е извършил преценка в съответствие с принципа на пропорционалност, като размерът на финансовата корекция е намален на минималния 5 на сто от общо верифицирани и платени разходи по засегнатия договор № BG161PO001/1.5-03/2011/001-D-10 с изпълнител „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ, в чийто предмет са заложени изпълнението на Подкомпонент 1 Система „Електронно таксуване“ и Подкомпонент 2 Система „Информация за пътуване и управление на автопарка“.
Съдебният състав не споделя възражението на община Пловдив за изтекла давност за налагане на финансовата корекция и приема, че същото е неоснователно, тъй като в разглеждания случай давностният срок е четири години и започва да тече от датата, на която нередността е прекратена, тъй като се касае за продължаваща нередност. Договорът за БФП № BG161PO001/1.5-03/2011/001 „Модернизиране и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“, с бенефициент община Пловдив е сключен на 02.07.2012 г. Договорът е с продължителност от 36 месеца. Искането за окончателно плащане е входирано на 02.02.2016 г., като крайният срок на 5-годишния период на устойчивост на инвестицията по проекта е 02.02.2021 г. Именно от тази дата е започнал да тече срокът за установяване на нередност.
Съдът като краен извод приема, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон, а подадената от община Пловдив жалба е неоснователна и като такава я отхвърля и осъжда община Пловдив, представлявана от кмета да заплати на Министерство на икономиката на РБ сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.
Решението по адм.дело № 2672/2021 г., може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Пълният текст на решението е наличен на следния линк: https://plovdiv-adms.justice.bg/bg/1275?from=&to=&actkindcode=&casenumber=2672&caseyear=2021&casetype=